Публикации

Юридичні аспекти придбання нерухомості на території Республіки Кіпр іноземними громадянами

 
Юридична газета 
23 (244), 08.06.2010 р.
 
Алексія ОВДІЄНКО
юрист «Софоклеус і Партнери Консалтінг»
 
Республіка Кіпр є одним з найпривабливіших місць для туристичного відпочинку, ведення міжнародного бізнесу, придбання нерухомості та оптимізації оподаткування.
Громадяни Республіки Кіпр, особи кіпрського походження, а також громадяни ЕС мають право набувати у власність нерухоме майно без будь-яких обмежень. Статус резидента Кіпру надається особі, що проживає на території Республіки Кіпр протягом повного періоду -185 днів або більше на рік.
Законодавством Республіки Кіпр встановлено певні обмеження для іноземців – не громадян ЕС. Порядок набуття права власності на нерухоме майно іноземцями – не громадянам ЕС врегульовано Законом про набуття іноземцями права власності на нерухоме майно. Відповідно до положень вищезгаданого Закону іноземцям дозволяється набувати у власність тільки одну квартиру чи один будинок, або ж  земельну ділянку загальною площею до 4, 014 кв.м.
Законодавство Республіки Кіпр передбачає, що придбанням нерухомого майна вважаться:
-         Купівля нерухомості;
-         Довгострокова оренда на період більше 33 років;
-         Покупка акцій компанії, у власності якої знаходиться нерухоме майно, якщо в результаті такої покупки кампанія переходить під контроль іноземців;
-         Заснування цільового фонду (трасту), який буде володіти нерухомим майном в інтересах іноземця.
Процес набуття права власності на нерухоме майно складається з наступних етапів:
1) Підписання договору купівлі-продажу нерухомого майна, договору оренди більш ніж на 33 роки або договору купівлі-продажу акцій компанії.
2) Отримання дозволу Ради Міністрів на покупку нерухомості. Для проходження цього етапу покупець подає до Ради Міністрів (Ministerial Committee) заяву. До заяви необхідно долучити деякі інші документи, а саме: повну інформацію про покупця; документальне підтвердження його платоспроможності; відомості про нерухомість – чи здавалася вона в оренду, хто проживав в ній і т.д.; спосіб придбання цього об'єкта – наприклад, пайове будівництво, довгострокова оренда; копію договору, спосіб оплати, відомості про власника нерухомості. Зазвичай термін розгляду документів та видачі дозволу  займає від 8 до 10 місяців.
3) Оплата Гербового збору. Гербовий збір (Stamp Duties) – державне мито, яке стягується за оформлення документів. У такий спосіб  відбувається легалізація придбання нерухомості в Департаменті внутрішніх податків (Inland Revenue Department). Покупець повинен сплатити гербовий збір протягом 30 днів після підписання договору. В результаті на договорі проставляється гербова печатка. Хоча відсутність гербової печатки на договорі не робить його недійсним, оплатити Гербовий збір необхідно до подання договору в Земельний регістр. В іншому випадку при подачі договору в Земельний регістр чи будь-який інший державний орган за прострочення доведеться сплатити Гербовий збір разом з пенею.
Відповідно до Закону Республіки Кіпр про Гербовий збір (The Stamp Law) для об’єктів нерухомості вартістю до 170 860, 14 євро нараховується Гербовий збір в розмірі 0, 15%, якщо є вартість є більшою вищезазначеної суми – ставка Гербового збору становить 0,2 %.
4) Подання засвідченої копії договору до Земельного Департаменту.
Права покупця на придбану нерухомість до отримання дозволу Ради Міністрів та отримання титулу власності захищаються Законом Республіки Кіпр про точне виконання договору.  
Так, відповідно до норм вищезгаданого Закону покупець подає до районного відділу Земельного Департаменту (DistrictLandOffice) засвідчену копію договору не пізніше, ніж через два місяці з дати підписання такого договору. Реєстрація договору закріплює право на власність покупця до тих пір, поки не буде отримано індивідуальне свідоцтво власності на нерухомість, і гарантує захист від перепродажу, оренди або застави власності без його відома.
5) Оплата реєстраційного збору за перереєстрацію права власності та ПДВ.
Сума реєстраційного збору нараховується районним відділом Земельного Департаменту під час проведення реєстрації права власності, беручи до уваги договірну вартість нерухомого майна. Реєстраційний збір сплачується покупцем за наступними ставками:
 

вартість нерухомого майна
       ставка
до 85430,1 євро
3%
від 85430,1 євро до 170860,14 євро
5%
більше 170860,14 євро
8%

 
Починаючи з 1 травня 2004 року покупка новозбудованого нерухомого майна оподатковується 15% ПДВ. У випадку першої покупки новозбудованого нерухомого майна резиденти Кіпру сплачують лише 5 % ПДВ.
6) Отримання Свідоцтва про право власності на нерухоме майно. Після отримання дозволу Ради Міністрів покупець подає до районного відділу Земельного Департаменту (District Land Office) для перереєстрації права власності та отримання свідоцтва про право власності на нерухоме майно заяву встановленої форми. До заяви долучається копія дозволу Ради Міністрів; сертифікат виданий Центральним банком; рахунки, що підтверджують оплату всіх зборів та податків за реєстрацію права власності; реєстраційний сертифікат нерухомості.